Εκτός από το χάσιμο κιλών πολλές είναι οι δίαιτες που στοχεύουν στην καλύτερη υγεία. Γνωστές δίαιτες που καταπολεμούν ασθένειες και μπορούν να προφυλάξουν την υγεία μας.

Σκεφτόμαστε τις δίαιτες ως έναν τρόπο να χάσουμε περιττό βάτος. Και όμως, το κυνήγι ενός λεπτού σώματος δεν είναι ο σκοπός κάθε δίαιτας. Πολλές από αυτές στοχεύουν στη βελτίωση της αρτηριακής πίεσης και στην καλύτερη υγεία. Ας δούμε πέντε γνωστές δίαιτες που καταπολεμούν ασθένειες και μπορούν να βελτιώσουν την υγεία μας.

Δίαιτα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη

Αυτή η δίαιτα βασίζεται στην ιδέα ότι οι υδατάνθρακες που μας οδηγούν σε ραγδαία αύξηση του σακχάρου στο αίμα πρέπει να αποφεύγονται και στην κατανάλωση των “σωστών” υδατανθράκων. Συνεπώς, όσοι ακολουθούν αυτή την δίαιτα εστιάζουν σε υδατάνθρακες που προέρχονται από δημητριακά με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, ζυμαρικά και ρύζι, κινόα, φασόλια και ξηρούς καρπούς.
Αυτή η δίαιτα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τους ασθενείς που ζουν με διαβήτη τύπου 2. Όχι μόνο μπορούμε να ελέγξουμε τα επίπεδα του σακχάρου, αλλά επίσης μπορούμε να ανεβάσουμε τα επίπεδα της υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης (της “καλής” χοληστερίνης) και να ελαττώσουμε τον κίνδυνο για νόσους της καρδιάς.
Σε μια έρευνα που διεξήχθη το 2008, ανακαλύφθηκε πως η συγκεκριμένη δίαιτα κάνει καλύτερη δουλειά στον έλεγχο του σακχάρου από μια δίαιτα υψηλή σε φυτικές ίνες και με βάση δημητριακά ολικής άλεσης.

Χορτοφαγική δίαιτα

Για όποιον λόγο και αν αποφασίσει κάποιος να γίνει χορτοφάγος, υπάρχουν οφέλη για την υγεία. Σύμφωνα με μελέτες, οι χορτοφάγοι αντιμετωπίζουν λιγότερο κίνδυνο παχυσαρκίας, στεφανιαίας νόσου, υψηλής πίεσης και διαβήτη. Οι περισσότερες χορτοφαγικές δίαιτες, ακόμα και αυτές που αποκλείουν τα αυγά και τα γαλακτοκομικά, περιέχουν λιγότερα κορεσμένα λιπαρά και χοληστερίνη και μεγαλύτερες ποσότητες σύνθετων υδατανθράκων, φυτικών ινών, βιταμινών και πολύτιμων μετάλλων. Όσον αφορά τις πηγές πρωτεϊνών, υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές.

Δίαιτα DASH

Η δημοφιλής αυτή δίαιτα έχει σαν σκοπό να βοηθήσει όσους πάσχουν από υπέρταση. Ο στόχος είναι να υπάρχει μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά χαμηλά ή με 0% λιπαρά, δημητριακά ολικής άλεσης, ψάρια και πουλερικά, φασόλια και ξηρούς καρπούς. Περιέχει λιγότερο αλάτι, ζάχαρη, λιπαρά και κόκκινο κρέας. Δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι περιορισμοί, πέρα από αυτά, και η καθημερινές μερίδες και θερμίδες αντιστοιχούν στην ηλικία και τα επίπεδα δραστηριότητας του ατόμου.
Τα οφέλη στην πίεση μπορούν να εμφανιστούν σύντομα, ακόμα και μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες. Σε συνδυασμό με ένα πρόγραμμα γυμναστικής, έχει αποδειχθεί πως η δίαιτα DASH μπορεί να έχει θαυματουργά οφέλη και στην ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη στα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα.

Δίαιτα χωρίς (ή χαμηλή σε) γλουτένη

Η γλουτένη είναι ένα είδος πρωτεΐνης που βρίσκεται σε δημητριακά όπως το σιτάρι, το κριθάρι και η σίκαλη. Οι δίαιτες που περιορίζουν ή βγάζουν εντελώς τη γλουτένη από τη διατροφή βοηθούν τους ασθενείς που πάσχουν από κοιλιοκάκη, μια ασθένεια στην οποία το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά στην παρουσία γλουτένης προκαλώντας ερεθισμούς ή και ζημιά στο λεπτό έντερο, που με την σειρά του δεν επιτρέπει στον οργανισμό να απορροφά απαραίτητα συστατικά όπως βιταμίνες, ασβέστιο και πρωτεΐνες.
Πάντως, ενώ συμβαίνουν περισσότερες έρευνες, δεν έχει ανακαλυφθεί κάποιο άλλο όφελος για την υγεία εκτός από την κοιλιοκάκη που μπορεί να έχει μια δίαιτα χωρίς γλουτένη.

Κετογονική δίαιτα

Η Κετογονική δίαιτα δεν είναι για όλους. Είναι εξειδικευμένη και προτείνεται κυρίως σε ασθενείς που πάσχουν από επιληψία και που οι κρίσεις τους δεν ανταποκρίνονταν στη φαρμακευτική αγωγή. Η δίαιτα αυτή περιλαμβάνει πάρα πολύ συγκεκριμένες ποσότητες λιπαρών, υδατανθράκων και πρωτεΐνης. Τα γεύματα προγραμματίζονται ανάλογα με τον ασθενή και περιλαμβάνουν πολλά λιπαρά (μπέικον, αυγά) και αποφεύγονται τα αμυλούχα τρόφιμα και οι πηγές απλών υδατανθράκων και ζάχαρης.
Παρ’ όλο που αυτή η δίαιτα είναι ιδιαίτερα αντισυμβατική, απεδείχθη αποτελεσματική στη μείωση των κρίσεων σε ασθενείς με επιληψία. Παρ’ όλα αυτά, λόγω της αυστηρότητάς της, αποτελεί μια δύσκολη δίαιτα για να την ακολουθήσει ο καθένας.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος

Πηγή